REGLAMENT DEL III CONCURS NACIONAL DE ROBOTS NETEJADORS DE SUPERFICIES.1. Descripció del terreny de joc :
En una superfície mínima de 4 metres quadrats, delimitada per unes parets d'una alçada mínima de 30 cm. de color blanc i d’una forma sense determinar, s'escamparà d'arròs de la manera més uniforme possible.
A l'espai delimitat per les parets es situaran obstacles de diverses formes i tamanys, similars als que es poden trobar a qualsevol habitació d'una casa. Aquests objectes poden ser de qualsevol color, no necessariament blancs.
En un racó del terreny de joc hi haurà situat un contenidor de 20x20cm. i 5cm. d'alçada, amb una balisa d'infrarojos, composta de 8 diodes disposats en cercle mirant cap a l'exterior, situada al centre del contenidor a 10 cm. d'alçada (s’està contemplant la possibilitat d’incorporar també ultrasons). La balisa d’infrarojos emetrà polsos a una freqüència de 20 kHz.
2. Objectiu del joc :
L'objectiu del concurs és recollir en tres tandes, de 3 minuts cada una, la màxima quantitat d’arròs possible. És potestat dels jutjes alterar el número de tandes així com el de pistes, segons sigui el número d’inscrits. Els canvis (si n’hi haguéssin) serien anunciats amb suficient antelació als concursants. Les pistes seran de dificultat creixent, algunes poden contenir angles no rectes, parets corves fins i tot objectes mòbils
L'arròs es considerarà recollit si:
1. Es troba allotjat en algun contenidor a l'interior del robot.
2. Es troba situat en el contenidor de la balisa d'infrarrojos que proporciona l'organització.A l'hora de calcular el pes total d'arròs recollit, la quantitat d'arròs dipositada dins del contenidor de l'organització puntuarà cinc vegades més que el que es trobi en un contenidor dins del robot. (L’organització es reserva el dret d’ampliar la diferència de puntuació entre l’arròs recollit a la balisa i en el robot).
L’ordre de participació serà per sorteig, i es mantindrà per les diferents pistes. Cada robot farà les tandes corresponents a cada pista de forma consecutiva. Al finalitzar cada tanda, el robot serà retirat per un dels jutjes per pesar-lo. Per començar la següent ronda, el robot serà col.locat just al mateix lloc i orientat de la mateixa forma que estava al finalitzar la tanda anterior. Hi ha la possibilitat de colocar-lo una altra vegada a la sortida, sota la penalització de 50 gr. sobre el total acumulat.
3. Especificacions dels Robots :
Les limitacions imposades als robots son :
1. Han de ser robots autònoms.
2. El seu pes no pot excedir els 4 Kg.
3. El robot haurà de ser una unitat íntegra. L’organització prega a tots els participants que desitgin incorporar elements externs independents (com aspiradores, secadors, ...) consultin amb la mateixa sobre la possibilitat de la seva integració. De no ser així el robot pot quedar fora de competició, a decisió inapelable de l’organització o els jutjes.El tamany i les dimensions que pugui tenir el robot no estan limitades, però el concursant ha de tenir en compte que el tamany pot ésser un factor decisiu a l'hora de moure's pels racons dels obstacles del terreny de joc.
4. Jutges :
Durant el concurs hi haurà un jutge que serà l'únic amb potestat per aturar la competició o donar permís als creadors dels robots per intervenir durant els tres minuts que dura cada tanda.
Les decisions del jutge seran inapel.lables.
5. Els equips
Per equip s’enten el grup de persones que presenten un robot. El nombre màxim de jugadors per equip serà de 6. Ningú podrà pertànyer a equips diferents que concursin a la mateixa categoria.
La persona que consti a la inscripció com a responsable d’equip ho serà durant tota la competició, i no es podrà canviar sense causes de força major que ho justifiquin. Com a màxim un jugador pot ser responsable d’un equip.
6. Reunió prèvia i entrenaments oficials
L’organització convocarà una reunió amb els participants entre 15 i 25 dies abans del concurs. L’assistència dels responsables serà obligatoria. La no assistència implicarà la desqualificació de l’equip.
En aquesta es comunicarà als concursants les característiques de la fase eliminatòria, (nº de grups i nº d’equips per grup), i es realitzarà el sorteig.
Aquesta mateixa reunió servirà per aclarir tots aquells punts sobre els quals els participants tinguin dubtes
Els entrenaments oficials són obligatoris. La no assistència implica la desqualificació de l’equip. Durant els mateixos l’organització podrà fotografiar i/o filmar els robots, comprometent-se a no fer públics aquests materials fins el mateix dia del concurs.
Els robots hauran de complir les següents especificacions el dia dels entrenaments:
- caldrà que tingui la mateixa aparença externa que el dia del concurs.
- el robot haurà de ser capaç de moures, detectar les parets i recollir arròs.El no compliment del punt anterior pot suposar sancions per part de l’organització.
7. Miscelània
Aquestes normes es tenen com a fonamentals en el concurs de netejadors i s'han de respectar.
Qualsevol canvi en les regles del joc, serà decidit per l’organització i es comunicarà adientment.
Per tot tipus de consulta, dirigir-se al despatx d’AESS Estudiants (adreça a la portada) o escriure un e-mail a: robot98@aess.upc.es
NORMES DEL II CONCURS NACIONAL DE ROBOTS RASTREJADORS
El concurs.
Article 1.
El concurs de rastrejadors consistirà en una carrera simultània de 2 o 3 robots en 2 o 3 pistes idèntiques.
Article 2.
Les pistes consistiran en una superfície fosca amb una linea blanca (camí a seguir) des de la sortida a la meta, d’una amplada de 2 cm aproximadament. El camí a seguir tindrà tantes ramificacions com la organització cregui adequades. El cami sortida-meta no te perque ser únic, només havent-hi una entrada i una sortida.
La sortida finalitzarà amb una paret, per tant es recomana l'ús de sensors per detectar l'esmentada paret.
Article 3.
El robot sempre ha de seguir una de les línies de que consti el camí. En cas de sortir-se'n es disposarà de 15s per retrobar el punt on s'ha sortit amb un marge de ± 10cm (sempre dintre de la mateixa línia). Si passat aquest temps no s'ha reprès la cursa sota les condicions esmentades el robot quedarà eliminat de la present cursa.
Article 4.
De cada carrera de dos o tres robots, es classificarà el més ràpid, quedant a decisió de la organització, i segons el numero de robots inscrits, si el sistema de competició serà estil lligueta o campionat amb el·liminació de la competició dels robots no classificats.
Article 5.
Passat un temps mínim de 3 min els jutges podran aturar la cursa quan ho considerin oportú. Quedant a desició del jutge el robot guanyador de la cursa, tenint en compte els següents parametres de desició:
1.- Ser l'unic robot que resta en moviment.
2.- Màxima proximitat a la meta.
3.- No haver perdut la línea cap cop en el transcurs de la cursa.
4.- Si tots els robots de la cursa es queden aturats o "penjats" en un moviment sense sentit, quedara a decisió del jutge classificar a un robot d'una altra cursa que hagi demostrat ser més competent; només si el jutge ho considera pertinent. La decisió del jutge serà inapel·lable en tots dos casos.Característiques dels robots rastrejadors:
Article 6.
Els robots rastrejadors podran ser controlats per ordinador (RCO) o autònoms (RA). Evidentment en els RCO l'ordinador no podrà ser manipulat durant la cursa.
Article 7.
Els Robots Controlats per Ordinador (RCO) estaran connectats a un ordinador obligatòriament mitjançant un feix de 25 cables de 8 m de longitut, amb un connector DB-25 femella a cada extrem. Aquest cable serà proporcionat per l'organització, que també posarà a disposició dels participants dos PC's compatibles amb una tarja controladora multi-entrada/sortida standard.
Els concursants podran connectar plaques pròpies a l'ordinador, amb el benentès que qualsevol dany que puguin causar aquestes plaques a l'ordinador compromet als concursants a sufragar les reparacions (es recomana l'ús d'optoaïlladors). El concursant pot usar el seu propi ordinador, si així ho prefereix, però en qualsevol cas haurà d'usar el cable subministrat per l'organització.
Article 8.
El robot ha de tenir unes dimensions tals que càpiga dins una caixa de 20x20cm amb els sensors de contacte (microruptors) plegats en cas de que sigui necessari. La seva alçada pot ser qualsevol. No és permés dissenyar el robot de forma que quan comenci el joc es separi en diferents peces.
Article 9.
El pes màxim dels robots serà de 2000 grams incloent-hi totes les parts.
Els equips
Article 10.
Per equip s’enten el grup de persones que presenten un robot. El nombre màxim de jugadors per equip serà de 6.
Article 11.
Ningú podrà pertanyer a equips diferents que concursin al mateix concurs.
Article 12. (Els responsables)
1. La persona que consti a la inscripció com a responsable d’equip ho serà durant tota la competició, i no es podrà canviar sense causes de força major que ho justifiquin.
2. Com a màxim un jugador pot ser responsable d’un equip.
Reunió prèvia i presentació del robot
Article 13. (Reunió previa).
1. L’organització convocarà una reunió amb els participants entre 15 i 25 dies abans del concurs.
2. L’assistència dels responsables serà obligatoria. La no assistència implicarà la desqualificació de l’equip.
3. En aquesta es comunicarà als concursants les característiques de la fase eliminatòria, (nº de grups i nº d’equips per grup), i es realitzarà el sorteig. La fase final serà del tipus eliminatòries.
4. Aquesta mateixa reunió servirà per aclarir tots aquells punts sobre els quals els participants tinguin dubtesArticle 14 (Presentació del robot).
1. La presentació del robot és obligatòria. La no assistència implica la desqualificació de l’equip.
2. Durant la mateixa, l’organització podrà fotografiar i/o filmar els robots, comprometent-se a no fer públic aquests materials fins el mateix dia del concurs. Els robots hauran de complir les següents especificacions el dia de la presentació:- caldrà que tingui la mateixa aparença externa que el dia del concurs.
- el robot haurà de ser capaç de moure’s i seguir una línea blanca.3. El no compliment del punt anterior pot suposar sancions per part de l’organització.
Miscelània
Article 15.
Aquestes normes es tenen com a fonamentals en el concurs de rastrejadors i s'han de respectar.
Article 16. (Canvi de regles)
Qualsevol canvi en les regles del joc, serà decidit per l’organització i es comunicarà adientment.
REGLAMENT DELS COMBATS DE SUMO
(Adaptació del All Japan Robot Sumo Tournament Office)
Secció 1. Definició dels Combats de Sumo
Article 1.
En el joc hi lluiten dos equips; cada equip està format per un robot i un o varis jugadors (els qui han fet el robot). Els equips competeixen dins de l'Àrea de Combat segons les normes que a continuació s'exposaran, per obtenir punts efectius (anomenats punts Yuhkoh). Els àrbitres decidiran quin equip és el guanyador.
Secció 2. Requeriments de l'Àrea de Combat
Article 2. (Definicó de l'Àrea de Combat)
Entenem per Àrea de Combat la tarima de joc (Ring) i un espai reservat al voltant del Ring. Qualsevol espai fora de l'Àrea de Combat s'anomena Àrea Exterior.
Article 3. (Ring de Sumo o tarima de joc)
1. El Ring serà circular, de color negre, amb 175cm de diàmetre i situat a una alçada de 5cm respecte el terra.
2. Senyalant el límit exterior del Ring, hi haurà una línia blanca circular de 5cm d'amplada.
3. Al centre del Ring hi hauran dues línies paral.leles separades 20cm, anomenades línies Shikiri. Les línies Shikiri seran de color negre (fetes de cinta aïllant), de 2cm d'ample i 20cm de llarg. Aquestes línies marcaran les posicions inicials dels robots.Article 4. (Espai fora del Ring)
Hi haurà com a mínim 1m al voltant del Ring, el qual romandrà buit de qualsevol obstacle durant els combats. Aquest espai pot ser de qualsevol color excepte blanc.
![]()
Secció 3. Requeriments dels Robots
Article 5. (Especificacions dels robots autònoms i controlats per ordinador)
1. El robot ha de tenir unes dimensions tals que càpiga dins una caixa de 20x20cm amb els sensors de contacte (microruptors) plegats en cas de que sigui necessari.
La seva alçada pot ser qualsevol. No és permés dissenyar el robot de forma que quan comenci el joc es separi en diferents peces; un robot que ho faci, perdrà el combat.Si que es permés desplegar estructures una vegada començat el combat.
2. El pes màxim dels robots (ambdues categories) serà de 3000 grams incloent-hi totes les parts.
3. Els robots poden usar qualsevol tipus de mecanisme de control.
4. El microcomputador del robot pot ser de qualsevol fabricant, i es pot usar qualsevol tamany de memòria.
5. Els Robots Autònoms (RA) s'han de dissenyar de forma que passin 5 segons des de que s'apreta el mecanisme per activar-los fins que es comencen a moure, aquest interval és l'anomenat Temps de Seguretat. En el cas dels Robots Controlats per Ordinador (RCO) no serà necessari.
6. Els Robots Controlats per Ordinador (RCO) estaran connectats a un ordinador obligatoriament mitjançant un feix de 25 cables de 8 m de longitut, amb un connector DB-25 famella a cada extrem. Aquest cable serà proporcionat per l'organització, que també posarà a disposició dels participants dos PC's compatibles amb amb una tarja controladora multi-entrada/sortida standard.
Els concursants podran connectar plaques a l'ordinador, amb el benentès que qualsevol dany que puguin causar aquestes plaques a l'ordinador compremet als concursants a sufragar les reparacions (es recomana l'ús d'optoaïlladors).
El concursant pot usar el seu propi ordinador, si així ho dessitja, però en qualsevol cas haurà d'usar el cable subministrat per l'organització.
Secció 4. Combats de Sumo
Article 7. (Definició i puntuació del Combat)
1. Els combats consistiran en 3 assalts de 3 minuts cadascun. Entre assalt i assalt hi haurà un temps màxim de 1 minut. No es considera temps de combat els 5 segons de Temps de Seguretat per als Robots Autònoms (RA).
2. Guanyarà el combat aquell robot que abans aconsegueixi dos punts Yuhkoh en el transcurs dels 3 assalts. Quan s'arribi al límit de temps i un sol equip hagi rebut un punt Yuhkoh, aquest equip guanyarà el combat.
3 En cas d'empat es realitzarà un assalt extra on el guanyador serà aquell que primer aconsegueixi un punt Yuhkoh. Aquest assalt extra durarà un màxim de 3 minuts.
Si continua l'empat els àrbitres decidiran el guanyador atenint-se als següents criteris:
Violacions en contra.
Mèrits tècnics en els moviments i l'operació del robot (actitud de lluita del robot).
Actitud esportiva dels jugadors durant el combat.
En aquest cas s' otorgarà un punt Yuhkoh al guanyador.Article 8. (Rutina de Combat)
1 Seguint les indicacions dels jutjes, els equips es saludaran a l' Àrea Exterior, seguidament només entrarà el responsable de l'equip a l'Àrea de Combat i situarà el robot inmediatament darrera de la linea Shikiri i encarat a l 'oponent. En cas de conflicte entre responsables els jutjes situaran els robots.
2. Quan el jutje ho indiqui s'activaran els robots. En el cas dels Robots Autònoms (RA) no hauran de començar a moure's fins que hagin passat cinc segons (Temps de Seguretat), moment en que començarà a comptar el Temps de Combat. En el cas dels Robots Controlats per Ordinador (RCO) el Temps de Combat començarà a comptar a partir de la indicació dels jutjes.
3 Els jutjes podran aturar el combat quan ho considerin necessari, per tal de permetre, si fos pertinent, l'entrada dels responsables de cada equip a l' Àrea de Combat.
4 Quan l'àrbitre doni per finalitzat el combat els dos responsables d'equip retiraran els robots de l'Àrea de Combat i es saludaran.
Artilcle 9 (Aturada del combat).
El combat s’aturarà quan :
S' otorgui un punt yuhkoh.
Els dos robots romanin 30 segons. sense moure's.
Els dos robots romanin 30 segons. sense tocar-se.
Quan el combat hagi estat aturat es reanudarà inmediatament des de les posicions d'inici. El temps de combat restarà congelat durant la pausa.Secció 5. Puntuació
Article 10 (Punts Yuhkoh)
1. S' otorgarà un punt yuhkoh quan:
El robot contrari toqui l'espai fora del Ring.
El robot contrari romani detingut durant més de 30 segons.Per acumulació de dos violacions de l'equip contrari en el mateix combat.
2. S' otorgaran dos punts Yuhkoh directes si el contrari és penalitzat.
3. En un combat com a molt es guanyaran dos punts Yuhkoh.Article 11. (Violacions)
Es consideran violacions:
- Entrar a l' Área de Combat sense autorització prèvia de l' àrbitre.
- Petició injustificada d’aturar el joc.
- Trigar més de trenta segons en tornar a començar el combat desprès d'una aturada.
- Activar el robot abans que l'àrbitre ho indiqui.
- No respectar els 5 segons de Temps de Seguretat en el cas de Robots Autònoms (RA).
- Fer o dir alguna cosa que atempti contra la integritat de la competició i/o l'organització.Article 12. (Penalitzacions)
Es considerarà penalització (implicant la pèrdua del combat):
- La separació en diferents peces del robot un cop començat el combat.
- Provocar desperfectes a l'àrea de joc.
- La utilizació de dispositius que llencin líquid, pols, gasos o sòlids a l'oponent.
- L'ús de dispositius imflamables.
- Causar desperfectes de forma deliverada a l'oponent.
- Fixar el robot al Ring mitjançant dispositius de succió, coles, ...
- En la categoria dels Robots Controlats per Ordinador (RCO) manipular el teclat durant el Temps de Combat.
- Insultar al jutje, o als oponents, així como posar paraules que denotin insult en el robot o en el nom de l'equip.Article 13 (Expulsió de la competició).
En casos extrems els jutjes es reserven el dret d'expulsar de la competició a aquells qui creguin mereixedors de dita atenció.
Article 14.
En cas de dubte el jutjes tenen l' última paraula.
Secció 6. Accidents durant el joc
Article 15. (Petició per aturar el joc)
Un jugador pot demanar que s'aturi el joc quan el seu robot ha tingut un accident que impedeixi que el joc continui.
Article 16. (Impossibilitat de continuar el joc)
Quan el joc no pot continuar perquè el robot ha sofert un accident, perd el combat l'equip causant d'aquest mal o accident. Quan no està clar qui o què és el causant, l'equip que no pugui continuar el joc, o el que hagi demanat d'aturar-lo, serà declarat com a perdedor.
Article 17. (Temps necessari per tractar un accident)
En cas d'accident l'àrbitre decidirà si el joc es reprèn o no. En tot cas aquesta decisió no pot aturar més de 5 minuts el combat.
Article 18.
Els jugadors poden presentar les seves objeccions a l'àrbitre, avans de que acabi el joc, si es té qualsevol dubte en el cumpliment de les normes.
Secció 7. Els equips
Article 19.
Per equip s’enten el grup de persones que presenten un robot. El nombre màxim de jugadors per equip serà de 6.
Article 20.
Ningú podrà pertanyer a equips diferents que concursin a la mateixa categoria.
Article 21. (Els responsables)
1. La persona que consti a la inscripció com a responsable d’equip ho serà durant tota la competició, i no es podrà canviar sense causes de força major que ho justifiquin.
2. Com a màxim un jugador pot ser responsable d’un equip.
Secció 8. El concurs.
Article 22.
1. Cada categoria es dividirà en diferents grups per celebrar la fase prèvia en forma de lliga. El nombre d’equips per grup i les classificacions que donen dret a passar a la fase final es decidiran en funció del nombre d’inscrits.
Els grups i torns de combat es sortejaran davant dels representants de cada equip en una reunió prèvia al concurs.
2. La classificació de les lligues es farà en funció dels punts Yuhkoh a favor aconseguits per cada robot. En cas d' empat, guanyarà aquell que tingui menys punts Yuhkoh en contra. Si l'empat persisteix s'entraria a considerar les possibles violacions comesses per cada robot. Si continua l'empat els àrbitres decidiran el guanyador tenint en compte:
- Actitut de lluita del robot.
- Actitut esportiva dels jugadors.3. La fase final serà del tipus eliminatóries.
Secció 9. Reunió prèvia i entrenaments oficials
Article 23. (Reunió previa).
1. L’organització convocarà una reunió amb els participants entre 15 i 25 dies abans del concurs.
2. L’assistència dels responsables serà obligatoria. La no assistència implicarà la desqualificació de l’equip.
3. En aquesta es comunicarà als concursants les característiques de la fase eliminatòria, (nº de grups i nº d’equips per grup), i es realitzarà el sorteig. Així com les dates dels entrenaments oficials.
4. Aquesta mateixa reunió servirà per aclarir tots aquells punts sobre els quals els participants tinguin dubtesArticle 24 (Entrenaments oficials).
1. Els entrenaments oficials són obligatoris. La no assistència implica la desqualificació de l’equip.
2. Durant els mateixos l’organització podrà fotografiar i/o filmar els robots, comprometent-se a no fer públic aquests materials fins el mateix dia del concurs.4. El no compliment del punt anterior pot suposar sancions per part de l’organització.Els robots hauran de complir les següents especificacions el dia dels entrenaments:
- caldrà que tingui la mateixa aparença externa que el dia del concurs.
- el robot haurà de ser capaç de moures, no caure de la tarima i fer fora de la mateixa una capsa de cartró.Secció 10. Miscelània
Article 25.
Aquestes normes es tenen com a fonamentals en el joc del Sumo i s'han de respectar.
Article 26. (Canvi de regles)
Qualsevol canvi en les regles del joc, serà decidit per l’organització i es comunicarà adientment.
SUGGERIMENTS DE L’ORGANITZACIÓ
Amb la intenció de buscar la màxima eficiència del vostre robot des de l’organització ens permeten fer un seguit de recomanacions que pensem que poden ser molt útils.
- Busqueu la màxima fiabilitat dels vostre robots. Durant el concurs no disposareu gairabé de temps per fer grans reparacions i/o variacions.
- Dissenyeu els sensors de manera que es puguin calibrar in situ, les condicions externes poden variar.
- Busqueu la màxima adherència de les vostres màquines, ja que en el concurs acostuma a ser un fàctor clau.
- Recordeu que la tarima pot no ser d’una sola peça, així doncs feu el vostre disseny de forma que no influeixi una petita escletxa.
- Les línies Shikiri són de color negre i fetes de cinta aïllant, feu el disseny de manera que el robot no tingui problemes amb l’insignificant gruix d’aquestes.
- El concurs pot ser que es celebri a l’exterior, l’organització vetllarà per que el sol no incideixi d’una forma directa, però és la vostra missió fer un disseny al qual no l’influeixi.
- Porteu tot el material que necessiteu per verificar i/o arreglar el robot.